„Vaikas – tai gražus kūrinys, turintis neribotų galimybių“
Header

Informacija tėvams

kovo 25th, 2020 | Paskelbė Jolanta in Naujienos - (Komentarai įrašui Informacija tėvams yra išjungti)

Pastaruoju metu susiklostė tokios sąlygos, kad vaikai visada yra kartu su tėvais ir akylai stebi jų elgesį. Nors atrodo, kad jie yra užsiėmę savo veikla, tačiau vaikai nuolat girdi tėvų pokalbius, mato susirūpinusius artimųjų veidus.  Šiuo sunkiu laikotarpiu suaugusiems vaikų akivaizdoje svarbu prislopinti stiprias emocijas: baimę, pyktį, paniką, nusivylimą ir pan. Tėvai su savo atžalomis turi kalbėtis apie esamą situaciją, ramiai paaiškinti, kaip tokiomis aplinkybėmis reikia elgtis. Kalbantis būtina atsižvelgti į vaikų amžių, parinkti tinkamus žodžius ir pavyzdžius.

Kiekviena šeima turi tam tikras taisykles, ritualus, kurie suteikia vaikams ramybės bei saugumo jausmą. Labai svarbu dienos eigoje rasti laiko nuoširdiems pokalbiams su vaiku. Tėvai gali vaikams išsakyti, kad ir jiems labai neramu, liūdna dėl susidariusios situacijos, bet šeimoje jaučiasi saugūs, rūpinasi vieni kitais, laikosi susitarimų bei valstybinių rekomendacijų.

Gali būti, kad ne visada pavykta susitarti su vaiku be griežtesnio pokalbio ar pakelto tono. Sulaikytos emocijos gali pratrūkti pačiu netikėčiausiu momentu. Jei taip įvyksta, jūs, tėvai, turite pripažinti savo klaidą. Svarbu suprasti savo emocijas, o nuslūgus pykčiui paaiškinti vaikui, kad buvote susijaudinę, sutrikę ar pavargę ir šį kartą nepavyko susivaldyti.  Vaikai labai myli savo tėvus, todėl svarbu su jais kalbėtis sąžiningai, pripažinti savo klaidas ir kurti tarpusavio pagarba grįstus santykius.

Tėvų palaikymas, parama, pagalba vaikams reikalinga visuomet. Rekomenduojama suteikti vaikams kuo daugiau savarankiškumo, o ne skubėti atlikti už vaikus jiems priklausančių darbų. Jau kitą savaitę vaikai turės naują patirtį – mokysis nuotoliniu būdu. Pradinių klasių mokiniams  tėvų pagalba bus ypač reikalinga, o aukštesniųjų klasių mokiniams bus svarbu sulaukti tėvų pasitikėjimo. Padėkite vaikui susikurti dienos režimą, ką ir kuriuo metu jis veiks (pvz.: savarankiškas mokymasis, nuotolinis konsultavimosi laikas, namų darbų ruoša, tylos laikas, mėgstama veikla ar asmeniniai pomėgiai,  laiko leidimas su visais šeimos nariais ir pan.). Dienos režimas moko vaikus valdyti laiką, racionaliai planuoti darbą ir poilsį. Jei vaikui pačiam sunku save kontroliuoti, gali padėti telefonu užprogramuotas laiko limitas su įspėjamu garsiniu signalu. Skatinkite laiką planuoti valandomis, numatyti veiklos prioritetus. Raginkite vyresnius vaikus, kad jie patys planuotų savo laiką, leiskite jiems pasirinkti, kokiu laiku ir kokius darbus atliks. Tikėtina, kad, suteikdami daugiau pasirinkimo laisvės paaugliams, išvengsite konfliktų.

Vaikai mokosi, stebėdami savo tėvus. Net susikaupimo atlikti vieną darbą vienu metu vaikai mokosi iš savo tėvų. Tad jei matote susikaupusį vaiką, neblaškykite jo klausimais ar pagyrimais, kol jis dirba, mokosi ar žaidžia. Savo pastebėjimus ir pagyrimus apie jo susikaupimą, kantrybę, atkalumą, norą atlikti darbą iki pabaigos išsakykite tada, kai vaikas baigia veiklą.

Šis laikotarpis – sunkus išbandymas ir tėvams, ir vaikams. Visiems svarbu analizuoti savo jausmus, jų nulemtą elgseną. Supraskite, kad vaikai perima  tėvų emocijas, jaučia nuotaikų kaitą, todėl išlikite ramūs, supratingi ir jūsų ramybė atsispindės jūsų vaikuose.

Parengė vyresnioji socialinė pedagogė Jolanta Meškauskienė

INFORMACINIS FILMUKAS VAIKAMS APIE CORONOS VIRUSĄ

kovo 25th, 2020 | Paskelbė Jolanta in Naujienos - (Komentarai įrašui INFORMACINIS FILMUKAS VAIKAMS APIE CORONOS VIRUSĄ yra išjungti)

Vaikams apie coronavirusą

APIE PAGALBĄ SAU

kovo 25th, 2020 | Paskelbė Jolanta in Naujienos - (Komentarai įrašui APIE PAGALBĄ SAU yra išjungti)

 

Psichologės, visuomenės sveikatos mokslų daktarės, profesorės Nidos Žemaitienės rekomendacijos, kaip palaikyti gerą psichologinę savijautą:

• Pasistenkite sulėtinti gyvenimo tempą ir laikytis įprasto kasdienio gyvenimo režimo (kelkitės
ir eikite miegoti įprastu metu, sveikai maitinkitės, mankštinkitės, palaikykite švarą, vėdinkite
patalpas, rūpinkitės buitimi).
• Kasdien raskite laiko savo pomėgiams ir kitai maloniai veiklai. Jeigu patinka, klausykitės
muzikos, skaitykite, rūpinkitės augalų priežiūra, medituokite, mokykitės ir naudokite
atsipalaidavimo bei kvėpavimo pratimus, pieškite, kurkite. Saviizoliacijos laikas gali tapti
galimybe išbandyti kažką naujo, įgyvendinti svajones, kurioms nerasdavote laiko.
• Mažiau laiko leiskite naršydami internete. Informaciją apie COVID-19 tikrinkite ne daugiau
kaip du kartus per dieną, skaitydami patikimus informacijos šaltinius (pvz., https://sam.lrv.lt/;
https://www.who.int/).
• Panaudokite saviizoliacijos laiką bendravimui su artimaisiais ir kitais jums svarbiais
žmonėmis.
• Stenkitės išsaugoti emocinę pusiausvyrą, pozityvų požiūrį ir ramybę. Kalbėkitės apie savo
jausmus su kitais, nepasiduokite panikai. Jei užplūsta stiprus nerimas, įtampa ar stresas,
išbandykite bent vieną iš žemiau rekomenduojamų pagalbos sau būdų:
• Nuraminkite kvėpavimą. Patogiai atsisėskite arba atsigulkite. Vieną ranką padėkite sau ant
krūtinės, kitą – ant pilvo. Užmerkite akis. Kvėpuokite tik per nosį. Lėtai, ramiai ir giliai
įkvėpkite ir taip pat iškvėpkite. Pajuskite, kaip įkvepiant jūsų pilvas išsipučia, o iškvepiant
subliūkšta. Panaudokite vaizduotę. Įsivaizduokite, kad įkvepiate šviesą ir ramybę, o iškvepiate
nerimą ir stresą. Mėgaukitės ramiu kvėpavimu, stebėdami, kaip kūnas palaipsniui
atsipalaiduoja ir rimsta. Pratimą tęskite 5–10 min.
• Atpalaiduokite raumenis. Patogiai atsisėskite, ištieskite ir atremkite nugarą į kėdės atlošą,
padėkite rankas ant kelių. Užsimerkite. Įkvėpdami stipriai stipriai suraukite ir įtempkite kaktą
ir staigiai ją atleiskite. Tai pakartokite 3 kartus. Tada, palaipsniui įtempdami ir staigiai
atpalaiduodami raumenis, keliaukite kūnu žemyn – stipriai įtempkite ir atpalaiduokite veidą,
pečius, nugarą, krūtinę, rankas, pirštus, pilvą, sėdmenis, kojas, kojų pirštus. Pajuskite, kaip
kūnas vis labiau atsipalaiduoja ir šyla. Derinkite kūno įtempimą ir atpalaidavimą su
kvėpavimu. Kurį laiką pasilikite užmerktomis akimis ir vidiniu žvilgsniu „peržiūrėkite“ savo
kūną. Jeigu kuri nors kūno dalis tebėra įsitempusi – 2–3 kartus pakartokite įtempimo ir
atpalaidavimo pratimą toje vietoje.
• Perkelkite dėmesį nuo vidinių pojūčių į išorės objektus. Pasistenkite per minutę pamatyti ir
įvardyti kuo daugiau spalvų savo aplinkoje; išgirskite aplinkoje 3 skirtingus garsus;
pažiūrėkite pro langą – suraskite 3 pavasario ženklus; paplekšnokite savo kūną dainuodami
mėgstamą dainelę. Išbandykite ir kurkite savas dėmesio perkėlimo užduotis. Domėkitės ir
mokykitės naujų jums tinkančių atsipalaidavimo būdų. Naudokite juos.
• Nepamirškite, jeigu su stipriu stresu ir nerimu nebepavyksta susitvarkyti patiems, visada
galima susisiekti ir pasitarti su psichologu.
Apie bendravimą su vaikais:
• Kalbėkite su vaikais apie tai, kas vyksta, nepalikite jų nuošalyje.
• Domėkitės vaikų poreikiais ir emocine savijauta. Padėkite jiems jaustis saugiai (skirkite laiko
išklausymui, apkabinimui, paguodai ar kitokiai paramai). Bendraudami su vaikais stenkitės
būti ramūs, nepamirškite, kad jūsų elgesys ir reakcijos daro jiems poveikį.
• Pritaikykite pateikiamą informaciją prie vaiko supratimo lygio:
• vaikui suprantama kalba paaiškinkite, kodėl jis neina į mokyklą ar darželį, ką saviizoliacijos
laikotarpiu jis turėtų daryti ir ko vengti;
• pasistenkite, kad jūsų paaiškinimai nebūtų gąsdinantys ar keliantys nerimą;
• sudarykite vaikui galimybę klausti apie viską, kas jam rūpi ir nuoširdžiai atsakykite į visus
klausimus. Prisiminkite, kad atsakymų vengimas gali padidinti jo nerimą.
• Užtikrinkite stabilų vaikų dienos režimą. Pasirūpinkite, kad jie sistemingai tęstų mokymosi
veiklą, padėtų namų ruošoje ir turėtų pakankamai laiko aktyviems žaidimams, mėgstamai
veiklai, buvimui gryname ore bei miegui.
• Jeigu vaiko emocinė savijauta jums kelia nerimą ar susiduriate su kitais jo priežiūros iššūkiais,
pasitarkite su psichologu.
Apie paramą pagyvenusiems ir kitiems pažeidžiamiems žmonėms
Prisiminkime, bet kokiose ekstremalioje situacijose pagyvenę ir ribotai galintys savimi pasirūpinti
žmonės yra itin pažeidžiami. Tai, kaip gebama pasirūpinti pažeidžiamiausiais nariais, parodo
visuomenės brandą. Saviizoliacijos laikotarpiu turime puikią galimybę prasmingai leisti laiką
rūpindamiesi kitais.
• Parodykite, kad jie yra svarbūs ir jums rūpi. Reguliariai pasidomėkite jų nuotaika, poreikiais,
savijauta. Pasikalbėkite apie tai, kas jiems tuo metu svarbu. Bendravimas su kitais reikalingas
visiems, tačiau jis ypač svarbus tiems, kurie yra vieniši.
• Padėkite susiorientuoti sveikatos išsaugojimui svarbios informacijos sraute. Patarkite, kaip
epidemijos laikotarpiu jie turėtų rūpintis savo higiena ir sveikata. Paaiškinkite, kaip reikėtų
elgtis, jei pablogėtų sveikata.
• Padėkite pasinaudoti technologijomis nuotoliniu būdu apmokant sąskaitas, užsisakant maistą,
medikamentus ar kitas būtinas prekes

kovo 25th, 2020 | Paskelbė Jolanta in Naujienos - (Komentarai įrašui yra išjungti)

NAUDINGA INFORMACIJA:

1. Jei karantino metu baigiasi nustatytas negalios terminas:
http://ndnt.lrv.lt/lt/naujienos/karantino-metu-baigiasi-nustatytas-negalios-terminas

2. Dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. rugpjūčio 29 d. įsakymo Nr. V-960 „Dėl 2019
2020 mokslo metų lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos ir brandos egzaminų tvarkaraščių
patvirtinimo“ pakeitimo:
https://www.smm.lt/uploads/lawacts/docs/2400_ee4cb0c91853c443865b214a6d651429.docx

3. Dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. rugpjūčio 30 d. įsakymo Nr. V-965 „Dėl 2019–
2020 mokslo metų pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo tvarkaraščio patvirtinimo“
pakeitimo:
https://www.smm.lt/uploads/lawacts/docs/2401_a8de57fa5bb5d252d849defb63cc05c0.docx

4. LR Švietimo, mokslo ir sporto ministro 2020 m. kovo 16 d. įsakymas Nr. V-372 „Dėl
rekomendacijų dėl ugdymo proceso organizavimo nuotoliniu būdu patvirtinimo“:
https://www.smm.lt/uploads/documents/ISAK%2Bdel%2Bnuotolinio%2Bmokymo_03_16.pdf

5. Dėl LR švietimo, mokslo ir sporto ministro 2020 m. kovo 13 d. įsakymo Nr. V-366 „Dėl
situacijos, susijusios su koronavirusu“ pakeitimo:
https://www.smm.lt/uploads/lawacts/docs/2412_6ffa0aa582b49d75c76c8f0cee0161ce.pdf

6. LR Švietimo, mokslo ir sporto ministro 2020 m. kovo 13 d. įsakymas Nr. V-366 „Dėl situacijos,
susijusios su koronavirusu“:
https://www.smm.lt/uploads/lawacts/docs/2396_c1baefdb5d1907a27b6fdcb5956cd11e.pdf

7. Naujus teisės aktus galite rasti:
https://www.smm.lt/web/lt/teisesaktai/tei/-istatymai
https://www.nsa.smm.lt/teisine-informacija/teises-aktai/
https://www.smm.lt/

REKOMENDACIJOS DARBO ORGANIZAVIMUI NUOTOLINIU BŪDU:

1. Švietimo, mokslo ir sporto ministro patvirtintos rekomendacijas dėl ugdymo proceso
organizavimo nuotoliniu būdu (2020 m. kovo 16d.):
https://www.smm.lt/uploads/documents/ISAK%2Bdel%2Bnuotolinio%2Bmokymo_03_16.pdf

2. Ikimokyklinis ir priešmokyklinis ugdymas nuotoliniu būdu. Patarimai mokytojams ir tėvams:
http://www.svietimonaujienos.lt/ikimokyklinis-ir-priesmokyklinis-ugdymas-nuotoliniu-budu-patarimai-mokytojams-ir-tevams/

3. Nuotolinis mokymo informacinis puslapis mokykloms:
https://www.nsa.smm.lt/nuotolinis

4. Skaitmeninių mokymo priemonių sąrašas:
https://sites.google.com/itc.smm.lt/nuotolinis/skaitmenin%C4%97s-priemon%C4%97s

 

ŠVIETIMO PAGALBOS SPECIALISTAMS, PEDAGOGAMS, TĖVAMS:

1. Švietimo naujienų svetainė:
http://www.svietimonaujienos.lt/

2. Filmukas apie Korona virusą „Istorija vaikams“:
https://www.facebook.com/Samoningaseima/videos/vb.2276262862617716/2318890765074306/?type=2&theater

3. Skaitymo, rašymo, skaičiavimo užduotėlės, idėjos judriems ir vaidmenų žaidimams, smulkiosios
motorikos lavinimas, virtualios kelionės „Darželinukai mokosi žaisdami“:
http://www.pvc.lt/lt/pradzia/9-naujienos/563-darzelinukai-mokosi-zaisdami

 4. Pagalbos mokiniui specialistų ir pedagogų sukurtų priemonių bei kitos naudingos informacijos
svetainė:
http://kristianaweebly.weebly.com/

5.Filmukai, kuriuose pateikiama gramatika vaikams suprantama kalba:
https://www.youtube.com/watch?v=1YYm6dWzdFg&t=11s
https://www.youtube.com/watch?v=aO3iwWUaf4w
https://www.youtube.com/watch?v=6fXitvld7gM
https://www.youtube.com/watch?v=XAWinFsSDDM
https://www.youtube.com/watch?v=It73_p0g32I
https://www.youtube.com/watch?v=Xz8lhlDEGgY